Bellabakar

Spöken? En dag kommer jag inte misslyckas

Kategori: Bakning

Jag bestämde mig för att testa att göra mums mumsspöken vilket var svårare än vad jag trodde. Dessutom tog de lång tid vilket alla som läser receptet skulle ha tänkt på, förutom jag. Båda gånerna tog jag för lite tid på mig och var tvungen att springa till bussen.

Mumsmums-spöken

Gulliga godiskakor i form av spöken gör sig bra till Halloween. För att få ett riktigt fluffigt skum i spökena behöver du en elvisp till hjälp. Smeten ska vispas i en halvtimme, så ta god tid på dig.
Så här såg inte riktigt min spöken ut, utan mina bleb lite anorlunda spöken.
 
Försök ett: Mumsmums pölspöken
Försök två: gropiga flagspöken
Antal portioner: 40
Ingredienser

4 1/2 dl strösocker 
1/2 dl florsocker 
1 äggvita 
1 1/2 msk gelatinpulver 
1 1/2 dl kokande vatten 
smörgåsrån 
300 g vit choklad att droppa i 
mörk choklad till dekoration 

 

Gör så här

1. Blanda strösocker, florsocker och äggvita. Rör ut gelatinpulver i kokande vatten. Blanda gelatinröran i äggsmeten. Vispa i 30 minuter.

2. Stansa ut rundlar ur smörgåsrånet med ett glas. Spritsa eller klicka ut toppar av smeten på dem. Ställ att stelna i kylen en stund.

3. Doppa sedan topparna i den vita chokladen. Ställ att stelna och dekorera sedan spökena med den smälta mörka chokladen.

 
Första försöket
Andra försöket

Kommentarer


Kommentera inlägget här: