Bellabakar

Raggmunk

Kategori: Mättande

Ingredienser:
2 dl mjöl
1 ägg
8 rivna potatisar
1,5 tsk salt
5 dl mjölk

Filodegspaj

Kategori: Mättande

Ingredienser:
1 burk cremfrech
1 brockolibukett
Filodeg
1 paket smördeg
 
Gör så här: Sätt ungnen på 200°C. Ifall du är nogran smöra formen, annars fyller du formen med smördeg. Hacka brokolin. Sen varvar du creamfrech med ett filodegs ark och brokolin.

Dumpling bakelse

Kategori: Bakning

Ingredienser:
Socker
Filodeg
Vaniljsocker
Smör
Florsocker
 
 
Så gör du: Sätt ungnen på 200 °C. Blanda smör socker, florsocker och vaniljsocker till en kladdig smet. Klicka ut en liten bit smet på ett filodegsark. Rulla ihop till en boll med fyllningen i mitten. Fortsätt tills du har så många dumplings som du vill ha. In i ugnen. Ta ut när de blivit gyllene.
 

Mjölkchockladmousse med bittra äpplen och crumble

Kategori: Bakning

Receptet kommer från Roy Fares bakbok "Sweet". Kommer inte ihåg vad receptet kallas i boken. Det var alldeles för mastigt för mig, vilket kanske har att göra med att det stod att rätten skulle serveras med glas vilket jag glömde bort att köpa. Pappa tyckte dock om den, vilket inte är så konstigt med tanke på den stora skillnaden i sötsmak vi har. Jag vill ha söt, chocklad och helst inte kaffe i. Pappa är tvärtom.

Bella baka bröd bakelse...eller något liknande

Kategori: Bakning

  Bestämde mig för att överaska pappa med nybakt bröd. Men jag hade kort om tid på mig och ingen jäst vilket resulterade i bakoulver bröd. Typ scones fast jag blandade i det vi hade hämma utan recept. Smaken blev god men konsistensen kornig och inte alls bröd taste a like.

Chockladdoppade körlingklumpar

Kategori: Bakning

 Ingredienser
 
300 g mandelmassa
2,5 dl vetemjöl
100 g smör
 
Till Garnering:
100 g Marabo eller Glasyr
(florsocker + vatten och ev karamälfärg) 
 

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa mandelmassa och smör till en smidig massa. Blanda ner vetemjölet och arbeta degen smidig. Fyll smeten i en spritspåse med en smal rund tyll. Spritsa små ”munkar” och baka av i 3-5 minuter beroende på storlek.

Låt kakorna svalna och doppa de sedan i mörk choklad eller glasyr och dekorera med strössel.