Bellabakar

Popcorntårta som jag avrundade det gamla året med.

Kategori: Tårtor

Bättre sent än aldrig, nu får ni se bilder från min nyårsafton. För att locka min kommpis till en mysig kväll hemma hos mig testade jag att göra popcorntårta eftersom hon älskar popcorn. Jag lyckades få henne att komma men jag lyckades inte övertyga mina äster, eller mig själv, för att den var super god. Vi kunde inte heller bestäma oss för att den var äcklig, bara väldigt speciel. Min mamma var dock förälskad i denna tårta, inte konstigt med tanke på att hon älskar chocklad, popcorn och att tugga. Reseptet kommer från sockerrus.se men toblerone som ända tillägg från min sida. Tror dock att det är meningen att den ska vara rinnigare. Jag får helt enkelt testa att göra receptet en gång till.

Popcorntårta

1 påse poppade micropopcorn

100 g salta pinnar

ca 150 g smarties, m&m’s, nonstop eller liknande (jag hade rosa smarties)

En stor klick smör (ca 10-15g)

150 g choklad

1 burk marshmallowfluff

Gör så här:

Börja med att förbereda en form till tårtan, en springform är att rekommendera. Täck botten med plastfolie så är det lättare att stjälpa ur tårtan sen.

Sortera ut alla opoppade popcorn och häll sedan popcornen i en stor skål. Bryt salta pinnarna i bitar (ca 1-2cm långa) och häll dessa i skålen med popcorn. Tillsätt smarties/m&m’s/nonstop och blanda lite. Smält smöret i en kastrull. Rör ner hackad choklad. När chokladen börjar smälta så tillsätter du marshmallowfluffen. Rör om tills chokladen smält och allt är väl blandat. Häll chokladblandningen i skålen med popcorn och rör om tills allt är väl blandat. Häll sedan allt i formen du förberett, sätt plastfolie över och ställ in i kylen minst 1 timme så att den hinner stelna till (går att ha den längre oxå). Stjälp tårtan på ett fat och låt den sedan stå framme i rumstemperatur i ca 30 min innan den serveras så blir den lättare att skära.

 
 

Min egna pavlova

Kategori: Tårtor

Jag och farmor gjorde marängtårta när jag var och besökte henne i åre. Den var jätte god. I den hade jag fryste bär och mjälkkola vilket var en sås jag kpte inne på sabis som smakade en blandning av mjölkchocklad och kola.

Baked Alaska

Kategori: Tårtor

Min söta vän fyllde nyss år och jag fick äran att göra efterrätten, jätte kul men väldigt nervöss. Jag hade aldrig gjort denna efterätt tidigare därför såg jag bara framför mig allt som kunde gå fel. Men jag såg Lailas bakprogram på tv och det såg så gott ut att jag var tvungen att prova. Först var jag tvungen att få plats i frysen och hitta en bunke, redan där började problemen. Nästa problem var att få marängbotten hållbar, när det var dags att sova var det bara att inse att den skulle beöva torka under natten. Vilket gjorde att jag precis skulle hinna till min underbara kommpis eftersom glassbomben skulle behöva stå sex timmar i frysen när den blev samankopplad med marängbottnen. Konsekvensen blev att mamma fick göra det sista medans jag (trött och lite orolig) sprang iväg till en härlig middag. Min mamma som "verkligen" älskar att baka. Men det blev jätte bra och jag tror till och med hon tyckte det var lite kul:)