Bellabakar

Min farmor älskar grönakulor

Kategori: I närmaste framtiden måste jag testa

Min farmor bor i åre och jag tänkte baka en present som pappa kan ta med upp. Då kom jag på ideen med gröna kulor eftersom hon älskar dessa. De måste dock stå i kylen till servering så jag får spara detta recept till senare 
 
Pärongodis eller Farmors gröna kulor
 
 
Ingredienser:


ca 15 st

 

2 gröna äpplen
2 päron
2 dl vitt torrt vin
4 dl strösocker+ 1 dl till garnering
1 dl Atair fruktpektin
2 msk färskpressad citron
1 tsk grön karamellfärg
strösocke

 

Pärongodis

 

1. Dela äpplen och päron med kärnhus i bitar och lägg dem i en kastrull tillsammans med vinet. Sjud upp och låt sjuda under lock tills frukten är mjuk ca 10 min. Passera frukten genom en sil till ca 1 dl fruktpuré.

 

2. Lägg 4 dl socker, fruktpurén, Atair fruktpektin, färskpressad citron och karamellfärg i en ren kastrull och sjud upp på medelvärme. Rör om då och då. Låt koka 30 sekunder och ta av från värmen.

 

3. Häll upp gelésmeten i en form som är högst ca 20x20 cm. Låt svalna och kyl minst 3 tim.

 

4. Forma halva kulor med hjälp av ett melonjärn och sätt ihop dem till fina, runda gröna kulor. Rulla kulorna i strösocker och kyl dem fram till servering.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: